Erasmus workshop na ÚM STU

7. 4. 2022 | PR články

Oddelenie priestorového plánovania na Ústave manažmentu STU realizuje v tomto semestri po prvýkrát v histórii STU študentský workshop v rámci schémy Blended Intensive Programme programu Erasmus+. Špecifikom tejto schémy je reflexia hybridnej formy výuky tak, že workshop má virtuálnu časť a fyzickú časť. Kapitalizujú sa tak skúsenosti získané z uplynulých 2 rokov, kedy študenti ako aj pedagógovia boli nútení vyučovať online resp. hybridne, čo prinieslo vyššiu flexibilitu pre všetkých, lepší časový manažment a úsporu na emisiách z dopravy.

Názov workshopu znie „Energeticky pozitívne štvrte“ – Trilaterálny modul „Prístupy k integrovanému priestorovému plánovaniu a energetike pre urbanizované územia“ a prebieha v spolupráci s Technickou univerzitou vo Viedni a Univerzitou v Belehrade. Podujatia sa zúčastňuje 45 študentov zameraných na priestorové plánovanie, geografiu a geografické informačné systémy z 3 krajín za účasti 8 pedagógov.

Cieľom workshopu je využitie synergií a prístupov medzinárodného konzorcia partnerských inštitúcií, ich rozličných kľúčových zameraní a prinesenie pohľadov z rôznych plánovacích systémov a kultúr, pochopenie konceptu a vízie energeticky pozitívnych štvrtí (PED), replikácia skúseností z príkladov dobrej praxe na modelovom území, navrhnutie stratégie transformácie v oblastiach ako energetika, teplo a mobilita v dimenzii sídla, uvedomenie si úskalí aplikácie konceptov v špecifických typoch územia a v neposlednom rade aplikácia metód tvorby scenárov, kedy nie je možné univerzálne optimalizovať využívanie územia, ale je potrebné zhodnotiť plánovacie varianty pre konkrétne územia a implementovať ich v prostredí neistoty.

Témou je integrované priestorové plánovanie v dimenzii sídla a jednotlivých štvrtí a konkrétnou témou je aplikácia konceptu energeticky pozitívnych štvrtí (Positive Energy District PED), na ktorom pracuje ÚM STU v rámci projektu H2020 Making City. Tento koncept napomáha dosiahnutiu cieľov stanovených v rámci European Green Deal, je kľúčovou v rámci slovenského plánu obnovy a priamo sa zaoberá jednou z kľúčových výziev Európy – klimatickej zmeny.

Počas celého projektu (virtuálny aj fyzický komponent) budú študenti pracovať v 3-5-členných zmiešaných tímoch, v ktorých bude prítomný za každého partnera aspoň jeden študent (aspoň jeden študent z STU, jeden z TU Wien a jeden z Belgrade University). Každý študentský tím bude pracovať na individuálnom zadaní, ktoré bude zamerané na jednotlivé aspekty konceptu PED (napríklad sociálne aspekty PED, technické zabezpečenie PED apod.), pričom tieto budú presne stanovené po dohode medzi lektormi z partnerských inštitúcií pred fyzickým komponentom projektu.

Fyzický workshop sa bude konať 8-15. mája 2022 v Bratislave a v Trenčíne, kam budú pozvaní účastníci zo Slovenska, Rakúska a Srbska a budú na základe analýz územia v teréne a tematických vstupov od odborníkov navrhovať energetickú víziu pre mesto Trenčín v rámci konceptu PED. Počas tejto časti budú účastníci v kontakte s predstaviteľmi mesta Trenčín a projektových partnerov projektu H2020 Making City z STU a z Trenčína, ktorí im dodajú potrebné teoretické i praktické vstupy. Títo experti účastníkom poskytnú vstupné informácie o koncepte PED, o praktických príkladoch implementácie konceptu a o skúmanom území. Budú k dispozícii na individuálne konzultácie študentských tímov a rovnako budú prítomní počas priebežných prezentácií študentských prác počas fyzického komponentu projektu. Partnerské inštitúcie sa týmto témam dlhodobo venujú (konkrétne TU Wien je vedúcou inštitúciou pre oblasť energetiky a plánovania a Univerzita v Belehrade je poprednou inštitúciou pre región Západného Balkánu vo vývoji a aplikácií systémov GIS). Virtuálna časť mobility sa uskutočňuje v marci a apríli 2022 prostredníctvom virtuálnych stretnutí účastníkov z radov študentov inžinierskeho a doktorandského stupňa a pedagógov.

Tento workshop je výsledkom roky trvajúcej spolupráce medzi univerzitami v stredoeurópskom priestore a poskytuje možnosti na posilnenie medziinštitucionálnej spolupráce medzi študentmi a pedagógmi na poli spoločných vedecko-výskumných aktivít.