Ako efektívne ventilovať stres v maturitnom roku? Vydáno:24.10. 2016
Zveřejni článek na Facebooku Zveřejni článek na Delicious Zveřejni článek na Linkuj.cz Zveřejni článek na Twitteru

Ako efektívne ventilovať stres v maturitnom roku?

Uvedomujete si, že maturita sa pomaly, ale isto blíži a s ňou aj prijímacie skúšky na vysokú školu. Cítite pocit zodpovednosti a spolu s ním sa vám tiež pomaly, ale isto zvyšuje aj dávka stresu. Ako s ním bojovať?

Pri náhlom návale stresu

Či to príde pred písomkou, pred maturitou, kedykoľvek, najlepším spôsobom, ako odbúrať náhly veľký stres, je zhlboka dýchať. V stresových situáciách má človek tendenciu skracovať dych. Zavrite oči a aspoň desaťkrát sa zhlboka nadýchnite. Upokojíte tým srdcovú frekvenciu. Napätie v tele môžete znížiť aj tým, že si na zápästie pustíte studenú vodu. A aby ste upokojili aj myseľ, nielen telo, zamerajte sa na niečo iné ako na svoje obavy. Zapozerajte sa na stromy za oknom alebo na pohár na stole. Plne sa na pozorovanú vec sústreďte a presmerujte svoje myšlienky od katastrofických predstáv.

Predíďte dlhodobému stresu

Urobte si poriadok okolo seba aj vo svojom časovom harmonograme. Rozvrhnite si čas, kedy čo musíte urobiť, do kedy sa čo naučiť a dodržujte ho, vyhnete sa tak stresu, že to nestihnete všetko do deadlinu. Zistite si, kedy vás čo čaká vrátane stužkovej či posielania prihlášok, vypracujte si maturitné otázky. Popýtajte sa starších kamarátov, ako zvládali stres oni a nechajte sa inšpirovať.

Nájdite si voľnočasové aktivity

Nie je všetko o učení. Nájdite si vhodnú aktivitu, pri ktorej sa odreagujete aspoň raz týždenne. Môže to byť niečo kreatívne alebo športové. Môžete maľovať, štrikovať, bicyklovať, behať, plávať… Niečo, pri čom zabudnete na svoje povinnosti a naplní vaše telo endorfínmi, hormónmi šťastia. V piatok večer sa vyberte so svojimi kamarátmi von a rozprávajte sa o čomkoľvek okrem školy. Choďte na wellness, doprajte si masáž, meditujte alebo len tak ležte pri počúvaní hudby. No najmä nemajte potom výčitky, že ste „zabili“ čas. Vaše telo aj myseľ si potrebujú oddýchnuť , aby mali energiu pustiť sa do povinností opäť naplno. Najideálnejšia voľba je šport na čerstvom vzduchu, pri ktorom sa vám okysličí mozog.

Pozor na podporné látky

Kým rôzne bylinkové čaje môžu byť proti stresu nápomocné, nikotín a alkohol určite nie sú. Môže sa zdať, že okamžite pomáhajú, no keby ste to s alkoholom prehnali, na druhý deň nebudete schopní urobiť nič. Po malom požití alkoholu sa síce môže zdať, že váš stres opadol, no opadne aj schopnosť vnímať či pohotovo rozmýšľať. Podobne je to aj s nikotínom. Môžete sa dostať do stavu, kedy sa práve chuť na cigaretu stane ďalším stresovým faktorom, a to predsa nechcete. Preháňať by ste to nemali ani s kávou.

Každému na odbúranie stresu pomáha niečo iné. Keď prídete na to, čo pôsobí najefektívnejšie u vás, držte sa toho a nakoniec všetko to stresujúce obdobie zvládnete ľavou zadnou.




Odběr newsletteru

Chci odebírat newsletter Vysokých škol

Pravidelné informace o studiu na vysokých školách, přijímacíh zkouškách...


Odporúčame

Facebook

Chcete vedieť ako prví o novinkách na serveri, o tom, čo robíme a kde sa s nami môžete stretnúť? Pripojte sa k nám na Facebooku.

Akékoľvek použitie obsahu vrátane prevzatia, šírenia či ďalšieho sprístupňovania článkov a fotografií je bez súhlasu jednateľa serveru VysokeSkoly.sk zakázané.

Copyrights: VysokeSkoly.sk
Design:divDesign.cz
2017