Platón

  • filozof s obrovským vplyvom, jeho učenie našlo ohlas v celých dejinách filozofie; žiak Sokrata
  • pochádzal z vplyvnej a bohatej aristokratickej rodiny; dostalo sa mu vynikajúceho vzdelania; začal aj literárne tvoriť; Platón bola prezývka znamenajúca široký – záujmami i vzdelaním; zlom v jeho živote nastal po stretnutí so Sokratom, Platón zmenil svoje myslenie, spôsob života, záujmy, sústredil sa len na filozofiu; dostal sa k nej pri hľadaní spravodlivosti, nechápal ako Sokrates, taká veľká osobnosť, môže byť remeselníkom a on, žiak, je aristokratom; zasiahla ho Sokratova násilná smrť, odišiel do Megary a neskôr podnikal rôzne cesty; založil filozofickú školu Akadémia (názov podľa bájneho gréckeho hrdinu Akadémia, po ňom bol pomenovaný hájik, v ktorom sa nachádzala škola), výučba prebiehala formou dialógov, vyučovala sa filozofia, matematika, astronómia

OBJEKTÍVNY IDEALISTA

  • vychádzal z Pytagorovho učenia, čísla nahrádzal ideami; uvažuje nad problémom: čo je vo svete nemenné a večné, tým dospel k dualizmu, ktorý znamenal veľkolepý myšlienkový skok v západoeurópskom myslení

PLATÓNOV DUALIZMUS

  • existencia dvoch svetov:

svet zmyslovo vnímateľný

  • svet zmyslov, svet mienok; prístupný nahliadnutiu prostredníctvom zmyslov, ide o pohľad subjektívny, skreslený, tento svet je nepravé, nedokonalé bytie, kde sa nachádzajú len napodobneniny, kópie, odrazy sveta ideí; je to svet v ktorom žijeme

svet ideí

  • svet pravého bytia, pozostáva z pravzorov, prazákonov jednotlivých vecí, idey sú večné, nemenné, sú hierarchicky usporiadané, najvyššie je idea dobra ako konečný cieľ a zmysel (vplyv Sokrata)
  • vo svete ideí je jediný pravzor spravodlivosti, ale vo svete zmyslovo vnímateľnom môže byť viacero podôb spravodlivosti- spravodlivý čin, spravodlivé gesto, spravodlivý rozsudok; svet zmyslovo vnímateľný = rozmanitosť, svet ideí= vyššie zovšeobecnenie
  • svet ideí je poznateľný len racionálne, cez čisté myslenie (Platón bol racionalista); dualizmus sa vzťahuje i na človeka, človek pozostáva zo smrteľného tela a nesmrteľnej duše; duša predtým, ako sa spojila s konkrétnym telom, prebývala vo svete ideí a tam spoznala všetky pravzory; proces poznávania, vzdelávania človeka = postupné rozpamätávanie sa duše na svet ideí; rozpamätávanie sa súvisí s rozumom a s Erosom; Eros = múdromilovný, túžiaci po idei kráse, spravodlivosti, dobra; Eros = pud hľadania, pomáhajúci rozumu dospieť cez myslenie k ideám; filozofia, ako ju vníma Platón, je určitý druh erotu- duševnej lásky (odtiaľ pravdepodobne pochádza platonická láska – duševné zbožňovanie osoby)

STUPNE EROSA

  • spoznávanie tela, radosť z krásneho tela
  • spoznávanie duše, cez vnímanie krásy tela prechod k vnímaniu krásy duše

Objavenie krásy v samotnom spoznávaní, radosť z poznávania prinášajúca aj hlbšie sebapoznanie; poznávanie sa stáva vyššou formou žiadostivosti, ďaleko vzdialená od zmyselnej žiadostivosti

  • telo a duša sú oddelené, duša sa skladá z troch častí – rozum, vôľa a žiadostivosť; ku každej časti duše priraďuje jednu cnosť (zdatnosť) – múdrosť, statočnosť a umiernenosť a štvrtú cnosť spravodlivosť

DIALEKTIKA V UČENÍ PLATÓNA

  • cesta od zmyslového vnímania k čistému mysleniu
  • podobenstvo o jaskyni: v jaskyni sú od počiatku pripútaní ľudia, nevedia o svete, musia sa uspokojiť len s tieňohrou, ktorá prebieha na náprotivnej strane vďaka otvoru do jaskyne, jednému sa podarí odpútať, smeruje k otvoru, najprv je bolestivo oslepený, potom prekvapený a užasnutý tou skutočnou krásou, ktorú vidí mimo jaskyne, nechce sa vrátiť späť, navyše by mu ostatní neverili
  • Platón napísal okolo 35 diel, mali vysokú umeleckú hodnotu, boli písané formou dialógov, vo väčšine bol hlavnou postavou Sokrates; najznámejšie diela: Obrana Sokratova, Faidon, Faidros, Štát, Timaios, Zákony

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.