Administratívny štýl

Administratívny štýl je štýl používaný pri úradnej komunikácii.

Znaky

  • písomnosť (presne dané STN)
  • verejnosť
  • neutrálnosť – pojmovosť, vecnosť, bez citového zafarbenia, použité administratív­ne frázy
  • prehľadnosť (súvisí s presnou štruktúrou podľa STN)

Členenie útvarov

  • oznamovacie (žiadosť, urgencia, sťažnosť, životopis)
  • dokumentárne (zápisnica, protokol, zmluva)
  • heslové – najstručnejšie, forma je dopredu vytlačená na formulároch, tlačivách (vysvedčenie, rozvrh hodín)

Norma úradného listu

  • záhlavie – meno, priezvisko, presná adresa žiadateľa (telefónne číslo, e-mailová adresa)
  • presná adresa adresáta, presný názov inštitúcie
  • miesto a dátum (07.05.2002 alebo 07. mája), medzi mesto a dátum nepíšeme čiarku, môžu byť pod sebou alebo v riadku vedľa seba
  • 2 vynechané riadky
  • „Vec“, pod to sa napíše, o čo ide (Žiadosť o …)
  • obsah – vecne, neutrálne, zdvorilo
  • zdvorilostné formulky „S pozdravom“, „ďakujem“
  • 3 vynechané riadky
  • zoznam príloh (ich názvy), napríklad životopis
  • Times New Roman alebo Arial, veľkosť 12, žiadna kurzíva ani tučné písmo

Životopis

  • úradný
  • štruktúrovaný
  • beletrizovaný

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.