Psychické javy

  • procesy (dejú sa stále)
  • stavy (sú chvíľkové)
  • vlastnosti (môžu sa vyvíjať, sú stálou charakteristikou)

PROCESY

POZNÁVACIE PROCESY

  • pocit – vyjadruje obraz jednej stránky predmetu alebo javu
  • vnem – komplex pocitov, typická je celistvosť javu, každý vníma skutočnosť rôzne (vyberavosť)
  • predstava – obraz niečoho čo bezprostredne nevnímame ale máme s tým už skúsenosť, ak nemáme hovoríme o fantázii
  • pozornosť – zameranosť človeka na predmet alebo jav
  • pamäť – schopnosť človeka získať, udržať a vybaviť si informácie
  • myslenie – operácie ktoré dokážeme s informáciami ro­biť
  • reč – vyjadrenie

CITOVÉ PROCESY

  • vyjadrujú vzťah človeka k iným ľuďom, veciam alebo javom
  • vlastnosti: polarita citu (láska- nenávisť; milujem- ľúbim- mám rád- je mi jedno- nemám rád- neznášam- nenávidím); ambivalencia citu (jedna situácia a dve polarity citu; radosť a strach)
  • nálada – dlhšie trvajúci citový stav, je rovnako zafarbený; druhy: povznesená (optimistický, veselý), skľúčená (pesimistický), zlostná (afekt, hnev)
  • afekt – náhla zmena, krátkodobý cit, prudké prejavy
  • strach – ochranný charakter, môže byť zväzujúcim, forma strachu je aj tréma
  • tréma – naučený strach, strach zo strápnenia, zlyhania, je vidno asi 10% z trémy
  • vyššie city – oddeľujú nás od zvierat, city ktoré prechovávame k iným ľudom a veciam; láska, dobro, estetické cítenie…

MOTIVAČNÉ PROCESY

  • vedomé a nevedomé; motivácia prečo niečo robím
  • prvky motivácie: potreby (vyplniť nedostatok), hodnoty (viera v cieľ), postoje (názor, ktorý sa buduje a ťažko sa mení), záujmy (aktívne a pasívne; nedostatok záujmu= nuda)

STAVY

  • krátkotrvajúce, aktuálna situácia
    • stavy vedomia
    • stavy podvedomia
    • stavy nevedomia
    • stavy predvedomia

VLASTNOSTI

  • individuálne charakteristiky jednotlivca, sú relatívne správne, ovplyvňujú nám prežívanie a správanie; charakter jednotlivca sa vníma cez temperament, schopnosti, charakter (morálka) a záujmy

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.