Janko Kráľ

  • melancholický, skeptický, uzavretý
  • zo života sa vie veľmi málo, nevie sa ani kde je pochovaný
  • z BA lýcea bol na čele odchodu za svojho učiteľa, ktorého vyhodili, k tejto udalosti napísal báseň „Buna Bratislavská“-o odchode 21 študentov, prešli na Levočské lýceum
  • pripravil podklady na časopis TATRÍN
  • chodil a burcoval ľudí s Rotaridesom, dávali ľudom rady, aby odmietali chodiť drieť na panské polia, boli uväznený za búrenie ľudu v Šahádach, mali ho previesť do Pešte, kde mal byť popravený, ale našťastie utiekol
  • najrevolučnejší štúrovský básnik, burič, rebelantská povaha
  • nadviazal na slovenský folklór, opisoval nálady romantického samotára, pre jeho básne je typická autoštylizácia
  • písal: balady, piesne, veršované romantické poviedky
  • využíval kontrast
  • má hrdinov blízkych literárnej moderne (fantázia, idealizmus, osamelosť), skepsa je zakomponovaná do hrdinu
  • hrdina bol zobrazený v rozpore s prostredím
  • so svojimi radikálnymi názormi sa cítil osmalý, dôkazom je báseň „Orol“ ktorá vykresľuje mládenca opúšťajúceho matku a rodný kraj, aby v šírom svete bojoval, kým nezahynie
  • najobšírenejšia buričská báseň „Šahy“
  • napísal aj množstvo balád
  • balady sú obrazom mravného zmýšľania ľudu ovplyvneného poverami a bájami, majú vlastný dej, tragédia, smútok, pochmúrnosť, napätie, ktoré graduje, žáner ľud.slovesnosti
  • balada „Kríž a čiapka“ hovorí o zneuctení hrobu z roztopašnosti a v balade

    „Bezbožné dievky“ hovorí, ako si dievky chceli privolať ženíchov čarami

  • rozdiel medzi umelou a ľudovou baladou
  • umelá balada: inšpirácia ľud.slovesnosti, má svojho autora
  • ľudová balada: nemá svojho autora
  • Dielo: Zakliata panna vo Váhu a Divný Janko
  • najznámejšia balada, ktorá hovorí o slobode, po ktorej túži ľud
  • nachádzajú sa tu zdrobneniny (lúčička, ovčička), ktoré sú prejavmi lásky k rodnému kraju
  • pointa: vyzdvihuje odvahu vzbúriť sa proti zvyčajnému spôsobu života a tým zodpovedné rozhodnutia štúrovcov zmeniť osud národa

CELÁ SKLADBA MÁ MINIMÁLNE 3 ČÁSTI

1. ČASŤ

  • rozsiahlejšia expozícia
  • narážame na autoštylizáciu, rozprávanie v 1.os.
  • autor sa štylizuje do postavy hl.hrdinu, výrazný prvok autoštylizácie, hrdina je vykreslený ako Divný
  • všetko sa deje na pozadí prírodného diania
  • 1.os. prejde jednoducho do 3.os., predstaví rodinu potom Janka
    • združený rým aabb

2. ČASŤ

– vlastná balada
– inšpirovaný inou baladou
– Vstúpenie → cirkevný sviatok; na tento sviatok ten, kto skočí do Dunaja s prevráteným oblečením oslobodí zakliatku Pannu a ona mu splní všetko, čo si bude priať
– Janko sa rozhodol, že zakliatu Pannu zachráni, ale zabudol si prevrátit jedno vrecko a utopil sa→nie sme ako národ pripravení dosiahnuť slobodu
– túžba po veľkom čine, obeta v prospech druhých Panna: symbol slobody → zakliate Slovensko
– zmení techniku štýlu hl.hrdina Janko, kt. predstavil v úvode Divného Janka, sa zmení na baladického hrdinu
– prerývaný rým abca

3. ČASŤ

– záverečný epilóg
– pesnička pastierika
– mladý Janík zomrel- pastierik oznamuje smrť
– striedavý rým abab
– balada vyzdvihovaním odvahy vzbúriť sa proti zvyčajnému spôsobu života zodpovedala rozhodnutiu štúrovcov zmeniť osud národa
– z predrevolučného obdobia pochádzajú básne s jánošíkovskou tematikou známe pod názvom výlomky z Jánošíka

POSTAVY

  • Janko – typický romantický hrdina, samotár, burič, hrdý mladý človek, túži po uskutočnení svojho sna a pritom hynie, smelý, neváži si svoj život, nikomu nedvorí (nevyká), v čiernom chodí, precitlivený, nie je schopný naviazať kontakt s ľuďmi

vzťah voči rodičom je polarizovaný-otec je k nemu krutý, matka ho bráni. Nestojí o lásku, nedodržiava zvyky, nepochopenie ho vyháňa do prírody, kde hľadá útočisko, samotu

OBSAH

  • lyrický hrdina Janko vystupuje v 1.os., mení sa na baladickú postavu divného Janka, ktorý sa rozhodne oslobodiť zakliatu pannu
  • odlišuje sa od dedinčanov svojou dobrovoľnou samotou
  • blúdi krajom v čiernom plášti ako havran (duševná kríza sa premieňa na tmu)
  • dej graduje, opis prírody je dynamický, dominuje tajuplnosť, strašidelnosť
  • jeho čin – vyslobodenie panny-je titanickým činom za vštkých. Dokáže to len ten, kto si všetko obráti naopak (panna je v ľudovej slovesnosti symbol slobody), ale Janko si zabudne obrátiť vrecká, preto hynie vo vlnách Váhu

Kráľ+Botto→píšu balady, bojujú za národný ideál

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.