Baroko

BAROKO

  • 16.-18.storočie→Ta­liansko, Španielsko-strediská katolíckej moci
  • šíri sa z Talianska a Španielska
  • znova odklon od pozemského ku nadpozemskému (transcendentnému)
  • silný vplyv predošlej etapy→racionalizmus + súčastný vplyv náboženstiev-chaos, nerozhodnosť-plné protikladov:
  • realita↔nereál­ne(symboli)
  • strach zo smrti↔myšlienky na večnosť
  • túžba po živote↔prežívanie svetskej radosti
  • perla nepravidelnej formy, nepravidelného tvaru
  • pompéznosť (krivky, anjelikovia, točenie, krútenie stĺpov)
  • dynamika v architektúre a literatúre

znaky baroka: -pompéznosť, nádhera

  • nadnesenosť, patetickosť
  • dekoratívnosť, ozdobenosť
  • podmienky v baroku: soc. útlak, protireformácia, beznádej, nedôvera pozemskhého života, náboženské boje, 30. ročná vojna, mor, cholera, turecké vpády→ťažká spoločenská situácia
  • Do popredia sa dostáva náboženstvo, nadpozemský život, viera. Architektúra je veľmi bohatá a pompézna→upútať pozornosť, ako to vizerá v kostole také to bude aj v nebi.

SLOVENSKÝ BAROK R.1650

  • v Uhorsku:
  • Habsburgovci (katolíci)
  • upevňovanie feudalizmu, prehĺbenie spoločnostného úpatku
  • protihabsburské šľachtické povstania: Tékeli, Rákoci
  • turecké vpády, odhalené prisahanie Františka Vesseléniho
  • prenasledovanie nekatolíkov-obvinenie protestanskej inteligencie
  • v porovnaní s ostatnými obdobiami dochádza k väčšej vzdelanosti
  • stredisko protireformácie-Trnava
  • Peter Pázmány-založil TT univerzitu
  • TT centrum katolíkov-katolícka univerzita „Obraz pannej krásnej, perem maľovaný“
  • Prešov centrum evanielikov : „Prešovské jadky“
  • barok:

1)náboženský-spevníky→kato­lícke→evanielic­ké 2)svetský→zbor­níky→memoáre-memoárová a cestopisná próza → súvisí s tureckým pádmi,

  • náboženskými prenasledovani­ami,boli stíhaný účastníci protihabsburského povstania, zachytiť okolnosti, situáciu premietnuť skutočné udalosti

SVETOVÁ TVORBA NA SLOVENSKU

  • skromnejšie zastúpená, zábavná próza, memoáre, cestopisi, ľudová poézia, produkuje meštianstvo
  • prísna cenzúra a tak zostali iba v rukopisoch, náboženské požiadavky boli prísne
  • zborníky s ľudovými aj umelými piesňami: „Zborník Jana Lániho“
  • „Mikulášsky zborník“, „Slovenské piesne“- Dioníz Kubík, „Slovenské verše“- Peter Benický
  • Ferdinand Selecký: „Obraz pannej krásnej, perem maľovaný“ → alegória na TT univerzitu
  • Štefan Pilárik „Osud Pilárikovský“-cestopis
  • Ján Simonides-„Veznenie vyslobodzovanie a putovanie Jána Simonidesa“
  • Ján Rezík „Prešovské jadky“- v Prešove na námestí protihabsburské povstanie
  • Daniel Krman „Cestovný denník“-cestopis- mal ísť za Švéckym kráľom aby vyžiadal peniaze pre kolégium
  • všímal si tradície, zvyky, chudobu, odev

NÁBOŽENSKÁ TVORBA NA SLOVENSKU

  • prevažuje, pominuteľnosť, márnosť, otázky vieri

literatúrny jazyk: latinčina, nemčina, biblická čeština (evanielici), slovakizovaná čeština (katolíci)-východisko miestnych nárečí

  • baroková lit.náboženská:duchov­ná poézia, modlitby, kázne, školské hry
  • evanielický spevník→Juraj Tranovský „Cithara Sanctorum“ -piesne čaských autorov
  • katolícky spevník→Benedikt Szöllösi „Kanthus Katolici“-prvý tlačený katolícky spevník,

vyzdvihuje cyrilometodské tradície, množstvo kolied, uspávanok, slovakizovaná čeština

  • latinské školské hry: Eliáš Ladiver „Tragédia neb hra smutná nežalostná“

ODBORNÁ PRÓZA

  • jej prezentácia cez encyklopedické diela
  • Matej Bel: polyhistor, znalec vacerých vedných odborov
  • „Historicko-zemepisná vedomosť o Novom Uhorsku“ →o národnostnom zastúpení v Uhorsku, rozbor vacerích Uhorských stolíc
  • napísal mnoho článkov odborného charakteru-v nemčine, maďarčine
  • Doležal: „Gramatika česká“-napísal jej úvod-príručka
  • Ján Baltazár alebo obrana“-význam Cyrilometodskej tradície-proti maďarskému Útlaku
  • Adam František Kollár-historik „O pôvode a stálom používaní zákonodarnej moci“ → kritizuje postavenie poddaných a navrhuje zdanenie cirkvi-hrozilo mu vyhnannstvo

KOMENSKÝ

  • klesn cestu vzdelaniu a založil základy pedagogiky
  • každý má rovnaké právo na vzdelane
  • prmárne vzdelávanie v rodnom jazyku
  • venuje sa predškolskej výchove
  • škola hrou (obrázkové učebnice-prvá latinská)
  • Didaktika magma“ -rozoberane všeobecnej pedagigky, systematický výklad, dôležitá názornosť, ako s on predstauje výučbu
  • Orbis Pictus“ –svet v obrazoch
  • Labirint světa a ráj srdca“ -autor ako pútnik chodí po meste a vníma ho ako labrnt
  • sprevádzajú ho mámení a všudybud-zvádzajú ho na hriech
  • toto dielo je zároveň satra kritzuje sebectvo,nespra­vodlvosť
  • pansofia→všemú­drosť, vzdelanie, výchova

HUGOLÍN GAVLOVIČ

  • stal sa mníchm, bol sirota, dýchacie ústrojenstvo poškodené-dýchavičnosť (vo vlchkých múroch kláštora)
  • chodil často do hôr a pohyboval sa medzi valachmi a pastiermi
  • bol rozhľadený vzdelaný autor, poznal Bibliu, antických spisovateľov, stredoveká a barokovú literatúru
  • Dielo: Valaská škola mravúv stodola
  • morálka, rady do života, množstvo praktických rád a ponaučení
  • v básni venoval veľa miesta tomu, čo vy sme mohli označiť za základnú výchovu človeka k slušnosti
  • morálne zásady, ktoré mahú viesť čitateľa k zbožnému a cnostnému životu
  • témy básni v ktorých sa pokúsil opísať základné medziľudské vzťahy, sú rozdelené:rodina, priateľstvo, práca, mier, vzdelanie, vlasť, vrchnosť, vojna, chudoba, bohatstvo, zlodejstvo
  • chce vyškoliť čitateľa
  • forma: opis v básňach, vyše 1200 básni(každá bádeň vlastný názov), každá báseň 12 veršov a verše sú 14 slabičné
  • odpor k vojne, láska k vôasti, kritika peňazí, vyzdvihuje význam vzdelania a učenia sa
  • úprimný obdiv ku neskazenému človeku
  • v silne slovakizovanej češtine
  • hlavným prameňom sú štylistické prostriedky ľudového hovorového jazyka (povrávky,prís­lovia, porekadla)
  • témy, ktorých sa tieto básne dotýkali: vzdelanie, učenosti, spoločenské udalosti, ktoré mali neblahý dopad pre ľudstvo-vojna, choroby →snaží sa básnami hlavne povzbudiť
  • didakticko-reflexívna poézia-sa zaoberala mravným ponaučením o rozmanitých spoločenských otázkach

PETER BENICKÝ

  • Slovenské verše
  • napísané v slovakizovanej češtine aj ako „Valaská škola mravúv stodola“
  • kritika spoločnosti, dáva rady, moralizuje na nižšej úrovni ako u Gavloviča
  • Prečo dal Gavlovič takýto názov a za akých podmienok toto dielo vzniklo?
  • chodil k valachom a spisoval ich múdrosti, zaznamenané múdrosti a dojmy valachov a pastierov (medzi valachmi sa ocitol preto, že mu čerstvý vzduch robil dobre na jeho problémy s dýchaním)
  • svoje poznámky chcel použiť v kázňach
  • sympatkuje so sedliakmi a ronizuje ženy
  • ukážky → nájst v nich mravné posolstvo, autorov postoj k Bohu a vyvodiť ponaučenie

č.1 : „Líška“

  • vyzíva k pokore, Pán Boh vie čo je pre nás dobré a vie čo robí
  • musíme sa uspokojiť s tým čo máme
  • nevzdávame hrdinstvo keď niečo nedostaneme
  • niečo veľmi chceme, nedostaneme to a povieme si po čase, že to nemusíme mať

č.2 : „Syn“

  • uctievaj Boha, prikázania, lásku k Bohu
  • aabb-združený

č.3 :

  • o tom ako máme chodiť upravý oblečený máme sa starať aj o duchovnú čistotu nie len vonkajšok

č.4.: úcta k vlast, národná príslušnosť

  • nehandbiť sa za vlasť, nevydávať sa za niekoho iného

č.5.:

  • človek keď sa opije príde o rozum, nastavuje zrkadlo opilcovi, že vyzerá ako hovado, prasa

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.