Ján Kollár, Andrej Sládkovič

  • lyrika ako literárny druh(charakte­rizovať), časomiera u Kollára
  • do ktorého obdobia patria, aké osobné zážitky ich viedli k tomuto napísaniu, aký bol rozdiel v postoji básnikov k žene
  • charakterizovať veršový systém, symboly a básnické prostriedky, ktoré autor používa
  • vymenovať 4 jazyky, ktoré uznáva Kollár
  • aký je rozdiel v postojoch lásky k žene

LYRIKA

  • je lit.druh, ktorý vyjadruje pocity, myšlienky, dojmy, nálady a úvahy autora alebo hrdinu,odzrkadľuje stav. Lyrický text sa realizuje básnickými (poetickými) prostriedkami.
  • rozlišujeme lyriku: prírodnú, sociálnu, politickú, ľúbostnú, reflexívnu…

ZNAKY

  • rytmus, verš
  • nedejovosť
  • monologickosť
  • obrazovosť
  • opis, reflexia
  • žánre-pieseň, óda, hymnus(chvála),e­légia(žalospev), žalm, epigram, lyrickoepická báseň,poéma

KLASICIZMUS

  • „classicus“-vzorný, príkladový, vynikajúci,návrat ku klasickým hodnotám
  • filozofia racionalizmu – do popredia ľudský rozum (René Descartes)
  • klasicizmus sa inšpiroval antikou, vzkriesenie antiky
  • osvietenci – protifeudálne hnutie (Voltaire)
  • striktné pravidlá→šablónové diela na povrch vychádza individualizmus
  • typická je preň bernolákovčina
  • Pravidlá:

ŽÁNRE

  1. vysoké – slávnostné, historické udalosti
    • Óda
    • Elégia-žalospev
    • Tragédia
    • Epos
  • prvý epos-Ján Hollý (Veľkomoravské) „Sláv“ „Selanky“
  1. nízke – z každodenného života, bežní ľudia, žiadne vznešené námety
    • Bájka
    • Satira
    • Komédia
  • uskutočňovanie Slovenskej vzájomnosti podľa Kollára:
  • idea – knižnice s výpožičkami
  • uznávané jazyky: ruský, československý, chorvátsky, poľský
  • Šafárik bol zástanca toho, aby aj menšiny mohli mať vlastný jazyk

JÁN KOLLÁR

  • začiatok odb. klasicizmu
  • čechoslovakista
  • zbieral národné spievanky, ktoré boli aj inšpirácia pre Štúrovcov
  • „Slávi dcéra“inšpirovaný Jakobeovou skladbou „Matka Slávi“
  • chce reformovať slovenčinu, neuznáva Bernolákovčinu, chce československý ja­zyk

SLÁVY DCÉRA

  • ústrednými témami Slávy dcéry sú ľúbostný cit a vlastenectvo
  • celá skladba sa začína predslovom, kt.je najznámejšou časťou

hl.postava z básne Frederika Šmitová-dcéra nemeckého farára-matka jej nechcela dovoliť aby si ju Kollár zobral a až po 16 rokoch sa zobrali, po smrti Frederikinej matky

  • pre Kollára bola Frederika veľkou inšpiráciou
  • kompozícia:
    • predslov (elégia)-žalospev nad slovenskou minulosťou, keď víťazilo násilie nad spravodlivosťou­→napísané v časomiere-inšpirácia z antiky
    • ľúbostné a vlastenecké znelky
    • rozdelenie lásky medzi vlasť a ženu
    • Frederika je znázornená ako MÍNA
  • časomierny verš:
    • prozodický systém
    • organizovaný stopami→všetkými

4 –daktyl → d k k trochej → d k jamb → k d spondej → d d D-dlhá K-krátka

– vzniká rytmus striedaním dlhých a krátkych slabík:
– pentameter-5 stopový daktylský verš
– hexameter-6 stopový daktylský alebo daktylospondejský verš
– elegické disticho-spojenie pentametra a hexametra

  • vlastenecké znelky-autor protestuje proti potupe, jeho inšpirácia z Nemecka, chýba nám národné povedomie, hrdosť, vyzýva Slovanov, aby boli hrdí a že ich určite čaká lepšia budúcnosť, výzva k pracovitosti
  • budúcnosť Slovanov vidí v každodennej práci –pracovitosti
  • reflexia o národe, vlasti a sprevádza ho popri tom Mína
  • Bohyňa Slávi sa sťažuje pred bohmi, že si Slovania veľa vytrpeli v minulosti a tak si Slovania zaslúžia rovnaké postavenie medzi ostatnými národmi Tatry-národný symbol

dubisko-Rusko kmeň národov

  • ČASTI:
    • Predslov
  1. Sála
  2. Labe, Rén, Vltava
  3. Dunaj
  4. Léthé
  5. Acheron

ANDREJ SLÁDKOVIČ

  • ROMANTIZMUS:
  • spochybňovanie rozumu
  • pravidlá nie sú striktné a predstavujú väčšiu slobodu, opieranie o city, iracionálno, fantázia

znaky

  • cit ako láska
  • autoštylizácia-lyrický hrdina stotožnený s autorom
  • sentimemtalizmus
  • rozpor medzi snom a skutočnosťou
  • inšpirovaný ľudovou slovesnosťou-námety hlavne v baladách
  • znaky sylabického prozodického systému-dieréza (prestávka)
  • inšpirácia ľudovou piesňou
  • striedavý rým
  • rovnaký počet slabík vo verši
  • štúrovec: Štúr, Kráľ, Chalúpka, Botto, Hodža, Botto, Hurban
  • vlastným menom Braxatoris
  • jeho tvorba nie je rozsiahla
  • dielo „Detvan“-lyricko-epická skladba-príbeh o Martinovi a Elene, zidealizované postavy, aby boli zobrazené najlepšie vlastnosti slovenského ľudu
  • striedavý rým: abab

MARÍNA

  • dielo: „Marína“
  • láska k vlasti a k Maríne mu splýva v jedno: Vlasť drahá ľúbiť v peknej Maríne, Marínu drahú v peknej otčine a obe v jednom objímať!

lyricko-epická

  • ľúbostná (miluje Marínu) a reflexívna (skrze lásky k vlasti vyjadruje lásku k žene) lyrika
  • vlastným ľúbosným zážitkom, ale i s predsudkami niektorých štúrovcov, ktorí odsudzovali lásku k žene sa vyrovnal v básnickej skladbe
  • lyrická skladba, zároveň je Marína aj symbolom krásy, lásky, mladosti
  • má 2 veľké časti:

prvá- básnik si pripomína šťastné dni lásky v druhej časti- láska nadobúda nadosobný, spoločenský charakter

  • autor sa vysporiada s nešťastnou láskou, lebo prišiel o Máriu a tak sa orientuje na lásku k vlasti
  • anafora-umelecký prostriedok, ktorý sa vyskytuje v básni→opakovanie slov na zač.vety

hl.postava: Mária Pišlová (vydala sa za bohatého pernikára) sa stane ideálom-sklamanie, nie je to len ideálna deva

  • jediný zo Štúrovcov, ktorý sa opovážil vyjadriť lásku k žene
  • používa pojmy: láska, krása, mladosť (pokiaľ je človek šťastný)
  • hrad Sitina: tento kraj mu ukázal lásku, vždy myslí iba na Marínu
  • láska k Sitnu
  • opisuje bytosť (bohyňu Vernosti), kt. mu dáva knihu a na každej strane vidí Marínu
  • hovorí o sklamaní, zranení, aké to je hrozné, keď je človek plný túžby, hovorí aj o strate lásky- keď nie je súden,é aby bola láska naplnená, akoby sa žena zmenila pri nenaplnenej láske na vílu a letia spolu preč, ale mládenec jej oznámi, že sa musí vrátiť a tak sa Víla rozplynie a musí sa vrátiť k láske k vlasti
  • opisuje prírodu- Ďumbier
  • Štúr kritizuje –že Sládkovič vyzdvihuje lásku k žene, nie k vlasti
  • delí svoje ♥ na polovicu-žena a vlasť

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.