Slovenský romantizmus

  • „Pravde žil som, krivdu bil som, národ verne svoj ľúbil som, to jediná moja vina a okrem nej žiadna iná.“- z básne Branko

ZNAKY SLOVENSKÉHO ROMANTIZMU

  • odklon od antiky, návrat k slovenským žánrom
  • ľudový hrdina (vidiecky pôvod)
  • námety z minulosti na podporu národnej hrdosti
  • kontrasty
  • hlavne lyrika, balada, pieseň
  • spojenie s prírodov
  • sylabický verš

SAMO CHALÚPKA

  • patrí medzi najstarších štúrovcov
  • romantizmus vystriedal klasicizmus
  • brat s Jánom Chalúpkom(známy dramatik)→Slovenský Moliér (klasiczmus)
  • študoval teológiu a filozofiu
  • aktívny národovec, zakladateľ „Spoločnosti československej“
  • keď vypuklo povstanie v Poľsku šiel ako aktívny, zanietený obranca, bol dobrovoľný bojovník za národú slodobu Poliakov, bol zranený keď sa vyliečil pôsobil vo svojom rodisku Hornej Lehote ako kňaz
  • prvé básne sú písané biblickou češtinou, čoskoro prechádza k slovenčine
  • mal lit. nadanie, zaujimala ho história, archeológia, zbieral folklór a odrazí sa to aj na všetkej jeho lit.
  • jeho básne vyšli pod názvom „Spevy“→lyrické básne, ktoré sú angažované za poltický program národného obrodenia, už tu cítiť jeho vieru v Slovensko, vyzíva slovákov aby boli aktívni za svoj národ „Bolo aj bude“-báseň
  • dúfal, že sa nám slovákom podarí splniť všetky predsavzatia
  • jeden zo štúrovcov, ktorý má vo svojej tvorbe zakomponovanú historickú lyriku a epiku
  • upútala ho Jánošíkovská a Poturecká tématika, dávna minulosť slovákov

JÁNOŠÍKOVSKÁ TEMATIKA

Likavský väzeň (v zajatí)
  • rým: abcb-prerývaný
  • Jánošík je väzeň na zámku v Likave
  • typická romantická odvaha, aj keď vie čo ho čaká neupadá do beznádeje a verí do poslednej chvíle, že sa dostane na slobodu a že sa mu ešte podarí zoskupiť jeho družinu v boji za slobodu národa
  • znaky romatizmu v básni:
  • kolektívny hrdina-Jánošík spolu s družnov
  • monumentalizácia-vždy je zasadený dej ku konktétnemu miestu, typická črta romantizmu
  • báseň je lokalizovaná do úskej súvislosti zo statickým úkazom hrad, rieka, bradlo, Hoľa a okolo monumentu sa odvýja osud postavy
  • autor využíva symbol TATRY
Kráľohoľská
  • monumentalizáca, povzbudenie národa
  • opisuje Jánošíkovskú družinu ako sa rozrastá a aby sa aj slovania združli a rozrastali a počúvali svojich vodcov
  • radšej zahynúť ako neprispieť k boju za národnú slobodu
Junák
  • Jánošík a jeho chlapci bojujú proti mocipánom a ich presile
  • skeptická skladba, všetkých pochytajú a autor verí v obnovu, znovuzrodenie Jánošíkovskej družine, ale ponovom-naráža na štúrovcov
  • zacitované: „Boh dá veď ešte budú“

PROTITURECKÁ TEMATIKA

Boj pri Jelšave
  • dáva vyhrať slovači nad turkami
Turčín Poničan
  • prvá zbierka básní „spevy
  • lyrická (historcká)-veršovaná povesť
  • pôvodne v r.1836 vyšla táto báseň v spevoch zo zlomkov zachovanej piesne
  • Chalúpka počul na Ponikoch túto pieseň a dotvoril ju aj jeho literárnou fikciou
  • dojímavá ľudová dráma ako sa po rokoch spozná matka so synom
  • podaná veľmi prostou ľudovou formou, lebo sa chce čo najviac prispôsobiť pôvodnej povesti čo počul
  • obsah:
  • Poturčinec má svoju manželku a dieťa, potrebujú preň pestúnku, pestúnka ktorú si zoberú pôvodne ako otrokyňu, počas tureckých vpádov,sa im stará o syna, kolíše ho, spieva mu a zrazu spozná svojho syna-Poničana
  • po čase jej ponúkajú miesto v ich dome ako matke Poničana a povie, že nechce lebo sa chce vrátiť späť do rodnej zeme Slovenska pretože by jej Slovensko chýbalo, uprednostnila rodný kraj pred bohatým životom so svojim synom
  • alegória matky je alegóriou celého národa
  • matkina láska k vlasti je nadosobná, jedna z najznámejších romantických básni
  • na základe tohto je urobená aj opera

(Milo Urban- prvá opera: „Za vyšším mlynom“)

  • znaky romantzmu v básni:
  • idealizácia – láska k vlasti je natoľko silná, že zahatá všetko
  • monumentalizáca-Pohronie→Poni­ky→usadlá obec
  • národný motív-úplne zodpovedá štúrovskej idei -hrdinstvo nedali sme sa poraziť

sylabicko prozodický systém

Branko
  • veršovaná povesť
  • Branko-zbojník (čosi ako Jánošík), ale zvolenský hrdina
Mor ho
  • hrdinská veršovaná epická skladba
  • Chalúpka použil námet z čias rímskeho panstva o tomto sa dozvedel keď čítal Šafárika (zaoberal sa dejinami) Šafárikové dielo „Dejiny slovenskej reči a literatúri všetkých nárečí“
  • dej Chalúpka lokalizuje k Dunaju pod pevný a vysoký hrad
  • pod hradom obsadil územie hrdý cisár
  • surmity-vojenské trúby
  • hrieme-zazerá gáni
  • obsah:
  • na začiatku opis prostredia, opis slovenských junákov lebo cisár si zastal pod Devínom a slovania sa mu postavili, že ak prišiel s dobrým úmyslom privítajú ho s chlebom a solou, ale on povedal, že prišiel bojovať so slovami „Mor ho!“ začal boj
  • bol to bezvýznamný boj a nikto nezostal živý→rímskych vojakov bolo v presile
  • cisár na konci boja konšatuje, že sa hanbí za víťazstvo, neteší sa, zbytočnou smrťou padli odvážny mladý junáci
  • hoci položiť život, ale hlavné je, že nezradím svoju vlasť-zmysel obrániť vlasť

znaky romantizmu v básni:

  • idealizmus
  • kolektívny hrdina-vojaci symbolizujú ľud, autor preniesol na nich všetky ideálne vlast.
  • kontrasty: cisár (pyšný)↔junáci (pokorný, odvážny, nie sú zbabelí)
  • príroda-zem kryje vrahov, vlastenecký oduševnený pátos
  • dynamizmus, napätie
  • monumentalizácia deja-presun z hora na dol, alebo naopak
  • (Zleteli orly z Tatry, tiahnu na podolia,
  • ponad vysoké hory, ponad rovné polia; )
  • idea: umrú a napriek tomu sú víťazi→paradox a kontrast zároveň
  • Chalúpka odsudzoval pokusy o podmanenie si malých národov→ Človek človeku si je rovný a aj národ národu
  • zmysel pre lyrickú skratku→v skrá­tenejšej forme, v symboloch vyjadrí autor hlavnú ideu (Tatry, orol) „Zletely orly z Tatry“

Za správnost a původ studijních materiálů neručíme.