Anketa: Ako sme si vyberali svoj odbor

5. 3. 2020 | O študijných programoch

Všeobecné rady o tom, ako si vybrať ten správy odbor svojho štúdia na vysokej škole, nájdete takmer všade. Tejto téme sme sa už venovali aj my, no teraz sme sa opýtali priamo študentov vysokých škôl, ako pri tomto dôležitom rozhodovaní postupovali oni.

Anketa: Ako sme si vyberali svoj odbor

Andrea (3. ročník, žurnalistika): „Už odmalička som milovala knihy a rada písala slohy či básničky, takže žurnalistika bola pre mňa voľbou číslo jeden. Rozhodovala som sa medzi Nitrou a Trnavou, Bratislavu som vylúčila hneď, pretože ju nemám veľmi rada. Napokon podľa odporúčaní známych som sa rozhodla pre Nitru a toto rozhodnutie neľutujem, pretože je to úžasné mesto ako stvorené pre študentov.“

Jozef (3. ročník, aplikovaná informatika): „Chodil som na odbornú strednú školu a chcel som v rovnakom štúdiu pokračovať. Poslal som si prihlášky do Bratislavy a do Žiliny, pretože je tam môj odbor a potom som sa dozvedel od spolužiakov, že aj v Nitre je aplikovaná informatika. Tak som si tam podal prihlášku a nakoniec som skončil tam.“

Rudolf (2. ročník, učiteľstvo výtvarnej výchovy a pedagogiky): „Vysokoškolský odbor som si vyberal z veľkej miery ovplyvnený strednou školou (SUŠ Prešov). Vždy ma zaujímali dejiny umenia a chcem sa tomu venovať aj v budúcnosti po škole, tak aj preto som si vybral učiteľský odbor, ktorý ponúkala UKF v Nitre. Škola mi otvára možnosti realizovať sa v rôznych umeleckých technikách ako napríklad kresba, maľba, fotografia, modelovanie, grafika, atď. Pedagogiku som si vybral pre lepšie pochopenie ako učiť a byť správnym učiteľom, aj keď v minulosti som s pedagogikou nemal žiadne skúsenosti.“

Igor (5. ročník, žurnalistika): „Odbor som si vyberal vylučovacou metódou. Nechcel som nič, čo by súviselo s matematikou, chémiou a biológiou. Prírodovedné odbory teda vypadli a ostali mi humanitné. Porovnával som si, čo by sa s danou školou dalo robiť po jej ukončení. Prihlášky som si dal na odbory, na ktoré ma nemuseli zobrať a išiel by som na ne radšej, ale nechal som si aj nejakú poistku. Svoje zohralo aj mesto, kde škola bola. Nechcel som dlho cestovať, ale najmä som nechcel byť v metropolách. Preto výber ostal pri Nitre a Žiline. Výber neľutujem, Nitra je dobré mesto, všetko je dostupné a ku životu mi tam nič nechýba.“

Svetlana (1. ročník, pôrodná asistencia): „Ja som si vyberala na základe strednej školy, síce som už predtým vedela, čo by som chcela – fyzioterapiu, ale vo štvrtom ročníku som sa na praxi rozhodla, že by som skúsila aj pôrodnú asistenciu. Oco mi to neschvaľoval, ale nakoniec ho prehovorili… Tá pôrodná ma ťahala viac než fyzio. Človek by mal robiť to, v čom sa cíti dobre a doma a tiež trochu rozmýšľať do budúcnosti, či ten odbor má uplatnenie, pretože je veľa jednoduchých odborov, ale uplatniť sa v nich je ťažké, niekedy nemožné. Treba rozmýšľať, kde v období, keď doštudujem, budú hľadať pracovnú silu. Ale v prvom rade si treba uvedomiť, čo človeka bude baviť a čo nebude robiť nasilu. Na Slovensku som veľmi študovať nechcela, páčil sa mi Olomouc aj čo sa týka študentského života, architektúra mesta a hlavne úroveň univerzity. Myslím, že školy v Česku sú na vyššej úrovni než na Slovensku a zahraničie ponúkne viac možností pre študenta.“

Zuzana (5. ročník, anglický jazyk): „Chcela som študovať angličtinu, pretože ma ako jedna z mála predmetov na strednej bavila a mojím snom bolo prekladať knižky, najmä pre deti. Rozhodovala som sa medzi UK v Bratislave a UKF v Nitre a vyhrala Nitra, pretože ako mesto je mi sympatickejšia.“

Jakub (3. ročník, cudzie jazyky a kultúry ): „Ešte v polovici maturitného ročníka som vôbec netušil, čo by som chcel študovať, resp. rozmýšľal som nad tým tak, že však baví ma história, tak možno by to mohlo byť niečo súvisiace s tým. Lenže aké je v dnešnej dobe uplatnenie v historickom odbore? Tak som to časom prehodnotil a keďže som dobrý v jazykoch, tak som sa dal na túto cestu. A vyberal som si medzi EU, UK a UCM v Trnave. A keďže tu na EU je to spojené trochu aj s tou ekonómiou, tak som si vybral toto. Nehovoriac o tom, že EU mám 25 minút od domu. Prečo by som mal cestovať do Trnavy? A ľudia túto fakultu odporúčali.“

Dominika (5. ročník, masmediálne štúdiá/žurnalis­tika): „Vždy ma zaujímali médiá, ale pri prvotnom výbere školy som si ešte nebola celkom istá, aký typ, preto som si vybrala masmediálnu komunikáciu na UCM v Trnave. Neskôr sa mi názor vyprofiloval a rozhodla som sa prestúpiť na žurnalistiku na UKF v Nitre, kde bolo pre mňa podstatné učivo preberané komplexnejšie a s osobitejším prístupom.“

Lukáš (4. ročník, marketingová komunikácia a reklama): „Keď som si vyberal vysokú školu, uvedomoval som si, že je to rozhodnutie, ktoré môže výrazne ovplyvniť, čo budem v budúcnosti robiť. Už na strednej škole som sa v podstate náhodou dostal k Photoshopu, k úprave fotografií a tvorbe grafiky. V mojom prípade sa teda ani tak nejednalo o rozhodnutie, čo študovať, ale skôr kde to študovať. Už si presne nepamätám, čo ma priviedlo k myšlienke napísať do lokálnej banskobystrickej reklamnej agentúry s otázkou, akú vysokú školu by som si mal vybrať, ak by som v budúcnosti chcel pracovať v reklamnej brandži. Na moje prekvapenie som dostal rýchlu odpoveď, v ktorej mi odporučili niekoľko vysokých škôl v rámci Slovenska a Česka. Následne som si už len vybral najsympatickejšie z týchto škôl a poslal si prihlášky.“

Matej (5. ročník, biológia/fyziológia rastlín): „Išlo o to, že som chcel študovať niečo biologické, chemické, vždy ma to bavilo na strednej a chcel som vedieť, ako veci naozaj fungujú, tak som si povedal, že si hodím prihlášku na biológiu a na farmáciu. Podcenil som farmáciu (príjmačky), ale postupom času vidím, že som spravil dobre. Síce vidiny vedca na slovenskom pracovnom trhu nie sú ružové, ale určite je v tom viac vedy než biznisu. A prečo Bratislava? Bolo to blízko, mám tu aj rodinu, s ktorou som tak mohol byť častejšie v kontakte a išiel so mnou spolužiak zo strednej, tak sme to mohli ťahať spolu.“

Ján (2. ročník, riadenie kultúry a turizmu): „Pri výbere vysokej školy som bral ohľad na svoje osobné a povahové vlastnosti, ktoré určujú moje preferencie a záujmy a so zreteľom na tieto fakty som vyberal študijné odbory, ktoré by vyhovovali mojim predispozíciam. Následne som do užšieho výberu posunul odbory, ktoré zahŕňali vyučovanie predmetov, ktoré lahodili môjmu oku i mysli. Napokon som sa rozhodol pre študijný odbor takého charakteru, ktorý som uvážil, že bude najvhodnejší pre moju osobu z hľadiska budúceho profesionálneho aj osobného života. Pri výbere miesta štúdia som bral o úvahy niekoľko faktorov. Mal som na zreteli vzdialenosť a dostupnosť, nemenej dôležitým faktorom boli ponúkané odbory. A mojej osobe nelahodí ruch veľkomesta, rozhodol som sa zamerať sa na Nitru. Avšak v prípade vyhovujúceho odboru v inom meste by nebol problém toto rozhodnutie zmeniť.“

Viktor (5. ročník, žurnalistika): „Svoj odbor som si vyberal po dlhej úvahe o tom, čo ma baví, v čom som dobrý a na akej pozícii by som sa chcel presadiť v budúcnosti. V rámci odboru som si podal prihlášky na viacero rôznych škôl a čakal som. Konečný výber bol medzi Nitrou a Bratislavou, pri konečnom rozhodnutí som zvážil aj prostredie, ktoré na mňa lepšie vplývalo počas prijímacích skúšok a rozhodol som sa teda pre Nitru, čo určite neľutujem.“

Ďalšie články k téme