TikTok, čo ste o ňom možno nevedeli

25. 11. 2022 | Aktuality

TikTokTikTok sa stal bežnou súčasťou našich dní rovnako ako Facebook či Instagram pred niekoľkými rokmi. Ani jedna zo sociálnych sietí však nezažila taký raketový štart ako práve TikTok. Najmä medzi mladými ľuďmi je už skôr výnimkou, pokiaľ nemajú nainštalovaný TikTok. Napriek tomu, že sa na túto sociálnu sieť presúva stále viac užívateľov a Instagram a Facebook ustupujú do pozadia, prináša aj niekoľko nástrah, o ktorých sa už nehovorí až tak často. Preto aj keď je TikTok asi tou najkreatívnejšou a najzaujímavejšou platformou pre profesionálnych aj neprofesionálnych tvorcov, je dôležité ho vnímať aj s jeho nedostatkami.

Rekordér v online svete

TikToku sa podarilo prekonať hranicu 1 milióna užívateľov skôr ako ktorejkoľvek inej aplikácii, a to len v priebehu 5 rokov od svojho založenia v roku 2017. Dominuje najmä medzi mladou generáciou do 35 rokov, ale má svoje publikum aj medzi staršími. Už v roku 2021 sa táto sociálna sieť stala najnavštevovanejšou stránkou na svete a predbehla aj samotný Google, takže vás určite neprekvapí ani štatistika, ktorá hovorí, že až 90 % užívateľov otvorí TikTok každý deň. Nie len že užívatelia navštevujú túto aplikáciu veľmi pravidelne, ale dokonca na nej trávia aj čím ďalej, tým viac času. Napríklad v Poľsku až 31,5 % užívateľov strávi sledovaním obsahu až viac ako 2 hodiny denne. V tejto súvislosti sa asi každému z nás hodí sledovať svoj čas strávený na sociálnych sieťach. Dnešné smartfóny vedia zaznamenať už takmer všetko a preto je jednoduché zistiť, ako sme trávili čas, keď sme sledovali obrazovku toho svojho. Odrazu tak môžete tiež zistiť, že nevinná kontrola sociálnych sietí môže na konci dňa znamenať aj viac ako 3 hodiny vášho dňa, a to už nie je málo.

V čom je TikTok unikátny?

Dáta o TikToku neustále lámu rekordy, ale prečo sa to deje? Prečo priťahuje stále viac užívateľov a prečo máme tendenciu na ňom tráviť veľké množstvo času? Odpoveď Takmer asi už všetko v online svete dnes už funguje na princípe algoritmov. Možno ste už v minulosti zaznamenali, že po návšteve nejakej stránky sa vám na ňu začali zobrazovať reklamy pri ďalšej návšteve webu. Alebo že po prehratí dvoch či troch videí so šteniatkami ste mali plný newsfeed šteniatok. Môžete si byť istí, že to nebola náhoda. Naše správanie v online svete je podrobne zaznamenávané a podľa toho sa nám aj zobrazuje obsah, ktorý my vidíme. Preto aj keby ste so svojimi známymi sledovali rovnaké stránky, vaša nástenka nebude nikdy vyzerať rovanko, vždy bude ušitá na mieru danému užívateľovi podľa jeho predošlého správania sa. Takto funguje už celý internet, ale aplikácia TikTok má momentálne tieto algoritmy najlepšie nastavené a preto nemá problém udržať pozornosť svojich užívateľov aj niekoľko hodín denne. Tieto algoritmy sa neustále menia, vyvíjajú a zlepšujú. To, ako presne fungujú si nie len TikTok, ale aj iné sociálne siete prísne strážia.

Takmer všetko má svoje ale

Možno ste už v minulosti zachytili kontroverziu o pozadí tejto aplikácie. Nie je tajomstvom, že TikTok vlastní čínska spoločnosť, ktorá má blízko aj k čínskej vláde. Problematika súkromia, informácií, ich spracovania a prístupu k nim v čínskom prostredí je témou na ďalšie tri články, ale dôležité pre tento článok je zistenie agentúry AP, ktorá tvrdí, že práve táto platforma vybudovala sieť influencerov, ktorý zdieľajú do sveta informácie v súľade s názormi čínskej vlády. V praxi preto užívatelia natrafia na rovnaké informácie z niekoľkých zdrojov, v dôsledku čoho môžu užívatelia nadobudnúť pocit, že sú to informácie pravdivé, aj keď tomu tak nemusí vždy byť. Zároveň nie je veľkým tajomstvom, že zamestnanci TikToku majú prístup k dátam o užívateľoch. Platforma to vysvetľuje tým, že zber dát je nevyhnutný pre neustále zlepšovanie zážitku pre užívateľov.

Preto keď najbližšie budete sledovať nejaké video na TikToku vedzte, že ho nesledujete náhodou a na jednu stranu si užívajte obsah, ktorý vám je pripravený priamo na mieru. Na druhú stranu sa ale snažte aspoň niekde vzadu myslieť na to, že všetok obsah je dôležité filtrovať a nie len pasívne prijímať ako pravdu.


podpora@vysokeskoly.cz

Ďalšie články k téme

Kampaň: Do školy na bicykli

Kampaň: Do školy na bicykli

Tento týždeň započal už ôsmy ročník kampane Do školy na bicykli. Hlavným posolstvom kampane je zlepšovať podmienky pre bezpečné a komfortné dochádzanie do škôl po celom Slovensku pešo alebo na bicykli a prispieť k vytvoreniu prostredia, v ktorom je cesta do školy bezpečná a zábavná. Kampaň prebehne v dvoch októbrových týždňoch od 17. októbra do 28. októbra 2022. I keď je október …