Byť etickým influencerom

4. 1. 2023 | Aktuality

Byť etickým influenceromS influencermi sa akoby za posledné roky roztrhlo vrece. Ich profily sledujeme zo zaujímavosti, baví nás sledovať ako žijú svoje každodenné životy, ktoré sme akoby s nimi zdieľali alebo nás baví ich profil, lenbo zdieľajú obsah, ktorý nám je blízky. Či už ide o cestovanie, kozmetku, varenie, cvičenie, takmer o čokoľvek, čo máme aj my radi vo svojom voľnom čase. Takto si s nimi postupne budujeme vzťah, máme pocit, že ich poznáme, keď s nami zdieľajú doporučenie na dobrú reštauráciu, máme pocit, akoby nám to doporučenie dal niekto z našich blízkych. Takto si vieme osvojiť akékoľvek doporučenie, ktoré vidíme na profiloch svojich kamarátov, ale aj týchto influencerov.

Napriek tomu, že sa s nimi alebo s produktami, ktoré propagujú stretávame každý deň na sociálnych sieťach, už menej vieme o ich povinnosti tieto spolupráce označovať. Influenceri by okrem produkovania kvalitného obsahu mali dbať aj na zodpovednosť voči svojim sledujúcim. Bohužiaľ mnohí influenceri pri spolupráci s nejakou značkou túto spoluprácu viditeľne neoznačia a tým dávajú svojim sledujúcim klamný pocit, že propagovaný produkt zdieľajú nezištne z vlastnej skúsenosti a bez akejkoľvek odplaty. Sledujúci, vzhľadom na vybudovaný vzťah s influencerom či influencerkou majú pocit, akoby im ten produkt doporučil známy a preto majú väčšiu tendenciu odporúčaniu veriť a tým pádom si produkt aj kúpiť. Je to vlastne podobný proncíp, ako keď vidíme značku propagovať nejakou známou osobnosťou v reklame. V tom prípade sme však zvyknutí na to, že sa osobnosť stáva tvárou značky a uvedomujeme si, že je za to platená.

Problémové je, pokiaľ sa obsah objavuje na profile osobností – influencerov. Mnohí a najmä deti si neuvedomujú, že len zlomok produktov či služieb, ktoré sa na ich profiloch objavujú, sú nezištné odporúčania. U väčšiny z nich ide práve o jednu z marketingových techník, vďaka ktorým zobrazujú svoj produkt prostredníctvom niekoho, kto slúži ako garant kvality. Povinnosťou influencerov je takýto obsah označovať tak, aby bolo užívateľom sociálnych sietí jasné, že ide o reklamu. Na to, aby bola táto povinnosť dodržiavaná a aby sa zároveň o nej aj hovorilo vznikol Kódex influencer marketingu. Je to spoločné dielo IAB Slovakia a Asociácie digitálnych marketingových agentúr, na ktorom spolupracovali aj s ďalšími odbornými partnermi. Jeho úlohou je strážiť svet influencerov a spoluprác tak, aby bol čestný, profesionálny a zodpovedný. Influenceri, agentúry ale aj zadávatelia sa môžu stať signatármi kódexu, čím sa akoby zaviažu dodržiavať tento kódex a dávajú tak najavo, že v tomto svete hrajú fér.

Okrem toho sú na stránkach dostupné dôležité, ale aj zaujímavé dokumenty, ktoré v rámci Kódexu vznikli. Nájdete tam napríklad samotný Kódex influencer marketingu, Desatoro etického influencera, ale aj e-book, kde sú vysvetlené všetky dôležité súčasti kódexu. Práve tam nájdete vysvetelenie, prečo je zmluva s infleuncerom veľmi dôležitým dokumentom, ako správne označovať spoluprácu, ale aj ktoré reklamné praktiky sú zakázané.

Pokiaľ ste aj vy tvorcom obsahu alebo poznáte vo svojom okolí nejaké influencera, influencerku, zadávateľa takejto reklamy či agentúru, ktorá tieto spolupráce sprostredkováva, môžete aj vy spraviť zásadný krok v skvalitňovaní a zvyšovaní úrovne digitálneho sveta na Slovensku.

Pokiaľ nepatríte do ani jednej z týchto skupín, nemôžete sa síce stať signatárom kódexu, ale tiež môžete zásadne prispievať k etickej reklame. Na stránkach Kódexu influencer marketingu sa dajú podávať aj podnety v prípade, že užívatelia internetu objavia neoznačený príspevok alebo iný problém.

Spoločne môžeme tak vďaka Kódexu influncer marketingu prispievať k etickému a kvalitnému obsahu, ktorý prijímame na sociálnych sieťach od slovenských tvorcov obsahu.


podpora@vysokeskoly.cz

Ďalšie články k téme