Súčasná podoba maturitnej skúšky sa môže stať minulosťou

12. 3. 2024 | Rady maturantom

maturitaS návrhom na nový formát prišla Študentská rada stredných škôl. Táto organizcia zastupuje žiakov stredných škôl a sama o sebe hovorí: „Sme stredoškoláci, ktorým nie je ľahostajný osud stredného školstva.” Členovia Študentskej rady realizujú rôzne aktivity na podporu stredoškolákov a okrem iného zastupujú ich záujmy na pôde Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu.

Jedným z mnohých návrhov, s ktorými Študentská rada prišla, je inovácia podoby maturitnej skúšky. Cieľom návrhu komplexnejšie hodnotenie žiakov, ktoré zohľadní ich dlhodobý výkon, integruje nové typy úloh a zavádza maturitnú prácu.

Jednorazový výkon by nemal byť jediným kritériom

To, ako sa študentovi darí v priebehu celého štúdia by tiež malo mať vplyv na jeho maturitné ohodnotenie. Podobný princíp bol v zásade uplatnený aj počas pandémie COVID-19, kedy nebolo možné chodiť do školy a teda ani realizovať maturitnú skúšku. Známka z maturity sa vypočítala priemerom zo známok v vysvedčení. Táto stratégia má tiež svoje úskalia, ale súčasný návrh nepočíta s tým, že by dlhodobý výkon študenta bol jediným faktorom ovplyvňujúcim výsledok.

Predstavu o tomto spôsobe hodnotenia objasňujú zástupcovia takto: „Tradičné hodnotenie často ignoruje dlhodobý vývoj študenta. Nový prístup by zahrnul hodnotenie na základe celkového úsilia a angažovanosti počas celého stredoškolského obdobia.”

Podpora kreativity

Ďalšou navrhovanou novinkou je zahrnutie kreatívneho elementu do maturitných testov. Podľa Študentskej rady stredných škôl by táto súčasť podporila inovačné myslenie a riešenie skutočných problémov.

Absolventská práca? Možno už čoskoro.

Na vysokých školách je bežnou súčasťou ukončovania štúdia záverečná práca. Študenti s podporou pedagóga túto prácu spracujú a následne ju obhajujú pred komisiou. Študenti na stredných školách takúto možnosť zväčša nemajú. Takáto práca však dáva študentom možnosť do hĺbky preskúmať nejakú tému, učí ich pracovať s textom a zdrojmi, učia sa formulovať súvislý text, formátovať ho a mnoho ďalších zručností. V neposlednom rade je dôležitou súčasťou aj obhajoba vytvorenej práce, ktorú zdôrazňujú aj zástupcovia Študentskej rady: „Odprezentovanie a jej následná obhajoba by sa dali zrovnocenniť s ústnou odpoveďou alebo ju nahradiť, ktorá momentálne vyžaduje od študentov memorovanie faktov bez potreby zručnosti práce s nimi, avizovali.” 

Rôzne úrovne maturity

Okrem vyššie spomenutých zmien prišli zástupcovia stredoškolákov aj s ďalším návrhom, ktorý sa týka rôznych úrovní maturitnej skúšky. Podľa tohto návrhu by si žiaci mohli vybrať úroveň náročnosti daného predmetu. Skúška a úlohy v nej by tak boli prispôsobené obsahom tejto úrovni. Podľa Študentskej rady stredných škôl by to pomohlo žiakom s predmetmi, ktoré sú síce povinné, ale nespadajú medi priority záujmu daného žiaka. Nie je to tak dávno, čo s podobným návrhom na rôzne úrovne maturitnej skúšky prišiel minister školstva Tomáš Drucker. Minister hovoril konkrétne o matematike a systém prirovnával k rôznym úrovniam v jazykoch.

Čo by ste povedali na takéto zmeny v maturitných skúškach? Máte pocit, že je súčasný systém zastaralý a nemá takú výpovednú hodnotu alebo ste skôr zástupcom tradičnej maturitnej skúšky, ako ju poznáme už dlhé roky?

Ďalšie články k téme