Aké je písanie bakalárky počas dištančnej výučby

20. 4. 2021 | Štúdium na vysokej škole

Aké je písanie bakalárky počas dištančnej výučbyV tomto článku sme sa opýtali študentov tretieho ročníka, s akými útrapami sa musia popasovať pri písaní bakalárskej práce počas online formy vyučovania, čo v mnohých prípadoch predstavuje zavreté knižnice, minimálny kontakt s vedúcim práce či nedostatok motivácie a sústredenia.

Filip, Žilinská Univerzita, Fakulta Elektrotechniky a Informačných Technológii

Bakalárskej práce som sa veľmi obával už z toho dôvodu, že som nevedel, čo mám od takejto práce očakávať a skôr vážnejší dôvod bol ten, či mám adekvátne schopnosti prácu vôbec napísať. No a do tretice sa k tomu pridala aj pandémia, ktorá mi problémy ešte viac znásobila. V kútiku duše som očakával, že budeme mať prezenčné vyučovanie, ktoré sa s dištančným nedá ani porovnať. Knižnice sa zatvorili, čo som si dokázal požičať, som si požičal už v predstihu a zvyšnú literatúru som si buď zakúpil, alebo našiel na internete. Čo sa týka komunikácie s vedúcim práce, tá sa riešila výhradne cez MS Teams. Malo to veľmi veľa výhod ako rýchla spätná väzba a pocit, že môžete vedúcemu kedykoľvek napísať v prípade potreby a nejasností. Jediná vec, ktorá mne osobne chýbala je osobný kontakt s vedúcim práce, ktorý mi pandémia bohužiaľ odoprela. Takže všetky naše stretnutia a debaty prebiehali výlučne cez Teams. Neberiem to ako veľké negatívum, ale radšej by som uprednostnil osobnú komunikáciu, ktorá ale nebola možná. Pri písaní práce som sa ale nestretol s veľkými problémami. Moja práca bola z väčšej časti praktická, ale všetko potrebné som dokázal zvládnuť aj v pohodlí domova. Myslím si, že mi pandémia nijak neprekazila písanie práce a ak áno, hravo som sa s tým dokázal vysporiadať a som presvedčený, že ak študent chce, dokáže čokoľvek, bez ohľadu na príčiny, ktoré mu buď štúdium alebo záverečnú sťažujú.

Majka, Katolícka Univerzita Ružomberok, Pedagogická fakulta

Neviem, aké by to bolo keby som bola na intráku alebo v škole, ale myslím si, že by to bolo oveľa lepšie a určite má táto situácia pri písaní prác  viac negatív. V  čom je to ťažšie počas covid pandémie? Tak určite to, že nemôžeme ísť v kľude do knižníc, pohľadať a prečítať si čo potrebujeme. Na internete sú síce nejaké zdroje, ale je ich málo a ťažko sa potrebné dokumenty hľadajú. A potom tu je  komunikácia so školiteľom. V škole by som sa vedúcej práce popýtala osobne, čo chcem, išla by som na konzultáciu a lepšie by sa nám komunikovalo ako cez maily. K tomu niekedy človek dlho čaká na odpoveď mailu a druhá vec, že z odpovedí nie je vždy poriadne zrozumiteľné, čo chcela školiteľka povedať, osobne by sme sa porozprávali lepšie. Určite sa doma horšie píše, lebo nemám žiaden kľud, žijem kočovníckym štýlom J a človek si stále s knihami a notebookom hľadá nejakú izbu alebo kúsok miesta, kde by bol na chvíľku pokoj a kľud. Toto je asi najväčšia hrôza, nie každý má doma úplne štúdijné podmienky. K tomu viem, že aj s babami by sme si na intráku poradili, pomohli by sme si, viac sa motivovali, na rozdiel ako keď doma človek robí milión iných vecí, nevie sa dokopať k písaniu, stále ho niečo vyrušuje, ale je to na druhej strane fajn, keď chce človek vypnúť a trochu sa socializovať.

Juraj, Žilinská Univerzita, Fakulta Elektrotechniky a Informačných Technológii

S bakalárskou prácou som nemal skoro vôbec žiadny problém, až dokým sa nám nezačala dištančná výučba a ja som musel svoju záverečnú prácu robiť z domu. Na tom by nebolo nič zlé, dokým by som nepotreboval prístup do laboratória v škole. Tento prístup sa mi bohužiaľ kvôli corone úplne znemožnil a bol som odkázaný len na prácu na diaľku. S týmto ovládaním na diaľku to vedúci veľmi dobre vymyslel a mohol som zariadenie ovládať z pohodlia domova. Aj napriek snahe vedúceho o aspoň čiastočný vstup do laboratória to nedokázalo pokryť reálny vstup a zadanie mojej práce sa zmenilo. Bohužiaľ sa moja praktická časť veľmi skresala a nedokázal som vyrobiť funkčný výrobok, ale len jeho návrh. Celá praktická časť sa v podstate len navrhovala a na základe skúseností vedúceho, ktorý mi takýto návrh schválil, sa predpokladalo, či takýto výrobkov vyhovuje alebo nie. Musel som si pomôcť s tým čo mám a vynájsť sa, aby som prácu mohol úspešne dokončiť. Napriek tomu som s výsledkami spokojný a som rád aj za to, že hoci som mal ťažké podmienky, vedel som sa prispôsobiť.